شهر من

دانشجویان واحد کارآفرینی

شهر من

دانشجویان واحد کارآفرینی

green building


https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=52e6fdb308&view=att&th=12bd5831c88eb3ad&attid=0.1&disp=inline&realattid=f_gflh9cko0&zw





خانه های سبز، ضرورتی برای آینده

نگاهی به تلاش های جهانی برای توسعه دانش ساخت بناهای دوستدار محیط زیست  

 

 

 

http://img4up.com/up2/2665526364201.jpg

 

 

 

 

 

سازه های سبز، یکی از جذاب ترین و در عین حال کاربردی ترین مفاهیم فناوری های نوین به حساب می آیند که تنها طی 2 دهه گذشته از شتاب خیره کننده ای برخوردار شده اند و به عقیده کارشناسان از زمان معرفی جهانی فناوری های سبز، یکی از بارزترین مظاهر این دسته از فناوری ها به شمار می آیند. با توجه به تغییرات الگوهای شهرنشینی مدرن، این دسته خاص از فناوری های سبز در زمینه طراحی و ساخت سازه های مرتفع تر نظیر برج ها کاربردی تر شده اند تا آنجا که در دبی یا سئول سازه های عظیمی به ارتفاع بیش از چند 100 متر طراحی و ساخته می شوند که شاید خرید واحدهای آن تا حد زیادی پرهزینه تمام شود، اما با توجه به سرانه مصرف بسیار پایین انرژی، خریداران در درازمدت شاهد بازگشت سرمایه های خود بوده و در عین حال با رعایت استانداردهای زیست محیطی به عنوان دوستداران اصلی محیط زیست شناخته می شوند.
    یکی از بارزترین مصادیق توسعه دانش سازه های سبز که اتفاقا با الگوهای نوین شهرنشینی و استفاده از پرتوهای خورشیدی به عنوان شاخصه ای مهم در افزایش بهره وری مصرف انرژی نیز منطبق شده است، برج چرخان دبی است. این برج را می توان نمونه بارزی از سازه های دینامیکی برشمرد که نه تنها همراه با مسیر تابش خورشید قابل حرکت به دور خود است، بلکه این گردش در هر یک از 59 طبقه آن مجزا از یکدیگر بوده و از این رو هیچگاه نمی توان شکل ثابت و مشخصی برای آن در ذهن متصور شد مگر این که از تصمیم روزمره ساکنان طبقات آن اطلاع داشته باشیم. در این برج تا آنجا که امکان داشته است از مدرن ترین مظاهر فناوری برای به دام انداختن انرژی های هدر رو نظیر پرتوهای خورشیدی و جریان قابل توجه باد در ارتفاعات بالاتر استفاده می شود. در حقیقت برج به گونه ای ساخته می شود که قابلیت تعقیب جهت حرکت خورشید را دارد و در عین حال می تواند مسیر حرکت به دور خود را نیز با جهت وزش باد منطبق کند. چنین تطابقی از این نظر مهم است که توربین های بادی نصب شده در میان طبقات بخوبی تغذیه می شوند و برای تامین انرژی در کل سازه به مولدهای انرژی که با سوخت های فسیلی کار می کنند، نیازی نخواهد بود.
    در برج چرخان دبی، سازش خیره کننده ای میان طرح های نوین معماری با محیط زیست دیده می شود و از آنجا که سازه می تواند انرژی مورد نیاز خود را خود تامین کند، می توان تصور ساخته شدن مرکز تولید انرژی های پاکی را در قلب دبی در ذهن ایجاد کرد که به دلیل بهره گیری از مصالح ساختمانی لوکس و دکوربندی بی نظیر داخلی به عنوان الگویی برای شهرنشینی سبز و فوق مدرن آینده به شمار آید.
    برج چرخان دبی قابلیت چرخش 360 درجه به دور خود را دارد و به لطف طراحی صفحات خورشیدی در قسمت های مختلف، استفاده از نور خورشید در آن به حد اعلارسیده است. به گفته طراحان سازه، کل حجم انرژی که سالانه در آن مصرف می شود ارزشی معادل بیش از 7 میلیون دلار دارد که تماما در آن تولیدشده و حتی گفته می شود بخشی از آن برای تامین نیاز سازه های مجاور به کار گرفته می شود. دیوید فیشر معمار کهنه کار ایتالیایی که طراحی برج چرخان 330 میلیون دلاری دبی را به عهده داشته، معتقد است، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی در این برج، حرف اول و آخر را می زند. شاید خرید واحدهای این برج در مقایسه با برج های مشابه کار سخت تری باشد، اما دور از انصاف است که هزینه بسیار کم حامل های انرژی را در آن نادیده بگیریم. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، سالانه در این برج بالغ بر 200 میلیون کیلووات انرژی کاملاپاک تولید می شود که تقریبا در هیچ نقطه ای از جهان نظیری برای آن نمی توان پیدا کرد. تمام این ویژگی ها بجز این مشخصه بارز است که تقریبا 90 درصد سازه به صورت پیش ساخته در محل اجرای طرح حاضر شده و به جای استفاده از صدها مونتاژکار، تنها از کمتر از یکصد نفر متخصص برای سرهم کردن آن استفاده می شود.
    کارشناسان معتقدند توسعه دانش ساخت بناهای دوستدار محیط زیست و به کارگیری آن در شهرها با هدف ایجاد شهرک های سبز می تواند به عنوان راهکار نجات بخش زمین در دهه های آتی به شمار آید
    اما هنرنمایی دیوید فیشر تنها بخشی از دانش نوین سازه های سبز به شمار می آید. در چین که همپای دیگر کشورهای جهان، به توسعه دانش ساخت سازه های سبز و دوست دار محیط زیست به عنوان علمی کاربردی نگاه می شود طرح های مختلفی در دست است که یکی از آنها مرتفع ترین برج این کشور است که عمدتا با بهره گیری از فناوری های پاک و دوستدار محیط زیست ساخته می شود.
    شانگهای چین محلی است که برای ساخت این برج برگزیده شده و پیش بینی می شود در سال 2014 به طور رسمی راه اندازی شود. بدنه کلی سازه که بیش از 630 متر ارتفاع خواهد داشت به صورت مارپیچی خواهد بود و از این رو تمامی طبقات آن در مدت زمان تابش پرتوهای خورشیدی به لطف استفاده از صفحات خورشیدی، از این منبع پاک حداکثر انرژی را دریافت و ذخیره می کنند. از آن گذشته و بنا به ادعای طراحان برج، استفاده از الگوی مارپیچی تاثیر بسزایی در پایداری و ثبات آن خواهد داشت و این فاکتور مهمی است که در مبحث مقاوم سازی بناها در برابر زمین لرزه، آن هم در کشوری همچون چین که آمار زمین لرزه و مرگ و میر ناشی از آن بالاست، حیاتی به حساب می آید. در قسمت های مختلفی از این برج تلاش شده فضای لازم برای نصب توربین های بادی در نظر گرفته شود و از این رو حجم قابل توجهی از انرژی های مورد نیاز برای قسمت های مختلف برج تامین می شود؛ اما این پایان داستان نیست. برای افزایش خودکفایی برج در زمینه تولید انرژی مورد نیاز خود، توجه ویژه ای به آب در حال هدر رفتن باران شده است. طراحی سازه های لازم برای جمع آوری آب باران در برج، این امکان را می دهد تا از آن برای خنک سازی بخش های مختلف برج استفاده شود که معنای آن چیزی نیست جز صرفه جویی بیشتر در مصرف حامل های انرژی.
    کارشناسان معتقدند توسعه این دانش نوین و به کارگیری آن در شهرها با هدف ایجاد شهرک های سبز می تواند به عنوان راهکار نجات بخش زمین در دهه های آتی به شمار آید. آنچه مهندسان و طراحان هلندی برای کره جنوبی در ساخت شهرک سبز و دوستدار محیط زیست در نظر گرفته اند، یکی از بارزترین نمونه های این ایده است. این شهرک کوچک که ظرفیت اسکان بیش از 70 هزار نفر را دارد تا سال 2011 ساخته و به بهره برداری خواهد رسید. در این شهر بجز استفاده از توربین های بادی و صفحات خورشیدی برای جذب هرچه بیشتر انرژی های پاک بادی و خورشیدی، از پوشش های سبز گیاهی به منظور تهویه هرچه بهتر هوای شهرک استفاده می شود. در حقیقت می توان از هم اکنون خلق شهر سبزی را در کره جنوبی متصور شد که در آن مردم با معضل مرگباری به نام آلودگی هوا مواجه نخواهند بود 

 

 

 

 




http://img4up.com/up2/649426665521.jpg

 







 

نسل جدید ساختمان های سبز با نام خانه های انرژی صفر






http://img4up.com/up2/519315729404351.jpg



 

 

 

خانه‌های « انرژی صفر» اصطلاحی است که برای نسل جدید ساختمان‌های سبز در نظر گرفته شده و علت آن این است که تمام انرژی مورد نیاز ساختمان‌ها در خود ساختمان از طریق سیستم‌های تعبیه‌شده در آن‌که انرژی سبز تولید می‌کنند تامین می‌شود.

چون در این ساختمان‌ها از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود عاری از گازکربنیک بوده و دارای سیستم‌های جامعی برای افزایش راندمان انرژی، کاهش مصرف آب و به حداقل رسیدن ضایعات است.

طرح‌هایی برای ساخت نخستین خانه  انرژی صفر در شهر سانفرانسیسکو در جریان است و ساخت این خانه الگویی خواهد بود از یک طرح مؤثر سبز برای ساخت خانه‌های مشابه در جهان. چون این ساختمان در یک شهر باستانی ساخته می‌شود از معماری‌های کهن بی‌بهره نبوده ولی سبکی کاملاً جدید و منحصربه‌فرد خواهد بود. این ساختمان دارای فضای باز بیشتری است و راحتی و آسایش بیشتری را برای زندگی به همراه دارد.

اتاق‌ها و اتاق‌خواب‌ها در قسمت جلو ساختمان و نزدیک به کوچه و خیابان قرار دارند و نصب پنجره‌های رو به جنوب در آنها باعث جذب بیشتر گرما و نور طبیعی می‌شود. فضا‌های دیگر زندگی نظیر آشپزخانه و اتاق پذیرایی در قسمت عقب و سمت شمال قرار دارند و طراحی فضاهای عمومی به شکل باز باعث جذب گرما و نور بیشتر شده و فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

ساخت چنین خانه‌ای در شهر سنتی و قدیمی سانفرانسیسکو با ساختمان‌های متراکم و به هم فشرده به این علت است که خودکفایی آن نسبت به انرژی و عاری از کربن بودن آن را به مردم نشان دهد.

صاحب این خانه که در صنایع سولار(خورشیدی) به‌مدت 25سال کار کرده است در این مورد می‌گوید که تمام نیرویش را به کار برده تا از شر لوله‌ها و کنتور‌ها رها شود؛ خانه‌ای بدون کنتور گاز و برق و... که تلاش شده تا از راندمان بالایی برخوردار باشد.

این ساختمان دارای 3سیستم اصلی است که عملکرد آنها باعث به‌وجود آمدن خانه‌ای راحت، قابل تحمل و باور‌نکردنی است. این سه سیستم عبارتند از: سیستم چرخشی آب، سیستم رادیاتوری گرما و سیستم تولید برق مصرفی.

سیستم چرخشی آب

این نوع ساختمان کمترین مصرف آب را داراست چون آب در آن بهینه مصرف می‌شود. آب‌های مصرف‌شده در سینک‌های دستشویی و ظرفشویی، حمام و لوله‌ها که معمولاً به فاضلاب ختم می‌شوند، در اینجا در منبعی 1500گالونی که کف طبقه تحتانی نصب شده جمع‌آوری می‌شوند. این آب جهت آبیاری باغچه‌های حیاط و فضای سبز کوچه و خیابان به مصرف می‌رسد. همچنین آب بارانی که از طریق ناودان‌ها از پشت‌بام سرازیر می‌شود، در کوچه و خیابان هدر نمی‌رود بلکه در آب‌انبارهای زیرزمینی ذخیره شده و جهت آبیاری باغچه‌های پشت حیاط که معمولاً با همسایگان مشترک است به مصرف می‌رسد. در این باغچه‌ها انواع سبزیجات و مواد خوراکی کشت می‌شوند که نقش مهمی در تغذیه خانواده‌ها دارند.

سیستم تهویه

سیستم گرمایش در این ساختمان‌ها تقریباً شبیه شوفاژ‌های فعلی است. لوله‌های آب گرم به شکل مارپیچ،  کف تمام ساختمان وجود دارند تا گرمای مناسب و لازم را به تمام مکان‌ها منتقل کنند. یک دستگاه کلکتور خورشیدی که روی  پشت بام نصب شده وظیفه گرم کردن آب مورد نیاز را به‌عهده دارد و پمپ‌های برقی نصب شده در کنار دستگاه، عمل چرخش آب را در لوله‌ها انجام می‌دهند. پمپ دیگری نیز در زیرزمین نصب شده که وظیفه آن تامین آب گرم مورد مصرف خانوار است.

تولید برق

 این ساختمان از نظر تولید برق نیز خودکفاست بدین معنی که برق مورد نیاز به وسیله دستگاه فتوولتائیک(انرژی‌زای خورشیدی)که روی پشت بام نصب شده تولید می‌شود. این دستگاه 8 کیلوواتی قادر است الکتریسته مورد نیاز ساختمان را تامین کند. وسایل برقی خانگی کارآمد و لامپ‌های کم‌مصرف، برق مورد نیاز را به حداقل کاهش می‌دهد. جهت ساختمان شمال - جنوب است و پنل‌های خورشیدی، زاویه‌دار ساخته شده‌اند تا در مواقع صبح و عصر نیز بتوانند از حداکثر اشعه خورشید جهت تولید انرژی پاک و عاری از کربن استفاده کنند.

فرستنده :میترا کمالی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد